Hvem skal være Årets Leder 2017?

Fem direktører udgør feltet, der i år dyster om Danmarks mest prestigefyldte lederpris, prisen som Årets Leder. Årets vinder indtræder i et selskab, som blandt andre tæller Nils Smedegaard-Andersen, Jørgen Vig Knudstorp, Johan Bülow og sidste års vinder, direktør Marianne Benzon Nielsen fra Børnecancerfonden. Kåringen finder sted i Tivoli Congress Center d. 22. november.

Denne artikel er en del af annoncetillæget ‘Moderne Ledelse’. Se alle artikler her

Af Michael Monty, pressechef Lederne

NIELS BUUS, CEO, GomSpace, 60 år
Udviklingen er gået stærkt for GomSpace i Aalborg i virksomhedens korte levetid. Og står det til den visionære direktør Niels Buus, kommer det i de kommende år til at gå endnu stærkere.

Da Niels Buus i 2014 blev direktør for satellitproducenten GomSpace, var det som den kun 10. ansatte. I år har antallet af medarbejdere rundet 140, og det er Niels Buus´ forventning, at der i løbet af de næste tre-fire år vil blive skabt yderligere ”flere hundrede jobs”.

GomSpace producerer satellitter på størrelse med mælkekartoner og har sikret sig en markedsposition som en de største producenter i verden. Og nu skal et fælles forskningsprojekt med blandt andre Aalborg Universitet om at udvikle bedre radioforbindelse i rummet mellem satellitterne sikre, at virksomheden kan øge sin vækst. Forskningsprojektet har et samlet budget på 47 millioner kroner.

– Vi er allerede – i vores segment af markedet – den virksomhed med de stærkeste kompetencer inden for radiokommunikation. Med dette projekt får vi nye produkter i vores portefølje, så vores kunder kan se, at vi er en fremtidssikret partner, sagde Niels Buus for nylig til Finans.dk.

Og store kunder er der allerede mange af. I starten af året indgik GomSpace en aftale med engelske Sky and Space Global til en værdi af op imod 410 millioner kroner, og der er netop indgået en rammeaftale med spanske Aistech om levering af 100 platforme til nanosatellitter – en aftale i størrelsesordenen 90 millioner kroner.

BETINA HAGERUP, nytiltrådt direktør, KMD, 56 år
Med sig fra en mangeårig karriere i blandt andet Erhvervsstyrelsen har Betina Hagerup en stor viden om erhvervsudvikling, digitale løsninger og moderne kommunikationsteknologi. Den store indsigt i offentlig og privat digitalisering har hun taget med sig over i KMD – det tidligere Kommunedata – hvor hun 1. november er trådt ind i ledelsesteamet som direktør med ansvar for forretningsudvikling, strategi, teknologi og kunderejsen.

I et interview i Berlingske i 2016 fortalte hun om den store opgave, hun har stået i spidsen for i Erhvervsstyrelsen med at transformere den offentlige styrelse under Erhvervsministeriet fra at være en traditionel sagsbehandlende styrelse til en moderne servicevirksomhed med en digital rygrad. I den forbindelse har hun gjort op med den ”nulfejlskultur”, som herskede visse steder i centraladministrationen.

– Man kan ikke lave sådan et projekt og have nul fejl. Det er digitaliseringens natur, at der sker fejl. Man bliver nødt til at eksperimentere for at udvikle, men det er så også vigtigt hurtigt at korrigere, sagde hun til Berlingske.

Med sig i bagagen har hun blandt andet en opvækst i Afrika fra hun var fem år. Hun har senere beskrevet mange voldsomme, men også lærerige oplevelser i Afrika, hvor familien ”måtte flygte over hals og hoved, fordi vi nærmest blev bombet fra vores hjem” og mødet med fysisk afstraffelse i skolerne.

Tilbage i Danmark stod den på erhvervsøkonomi, efter at hun havde fået studenterhuen på.

– Jeg er den første i familien, der er blevet akademiker. At jeg skulle ende som embedsmand, havde hverken jeg eller dem i vores vildeste fantasi forestillet os, har hun sagt til Børsen.

JACOB HOLM, CEO, Fritz Hansen, 56 år
Der er efterhånden langt imellem de administrerende direktører i store virksomheder, som kan fejre 10 eller 20 års jubilæer. Ikke desto mindre har CEO hos møbelproducenten og designvirksomheden Fritz Hansen i snart 20 år heddet Jacob Holm.

Om at være så mange år hos Fritz Hansen forklarede Jacob Holm for et par år siden i et videointerview, som Mandag Morgen lavede med ham, at Fritz Hansen ”på mærkværdig vis har ramt mig”.

– Om det er mellem øjnene eller midt i maven, véd jeg ikke. Men virksomheden har ramt mig både ledelsesmæssigt – og dermed som en intellektuel udfordring – men så sandelig også emotionelt i forhold til de smukke møbler og design. Den kombination har været en fantastisk rejse, og jeg har ingen planer om at forlade den rejse, sagde Jacob Holm. Møbelkoncernen bag designikoner som Svanen, Ægget og 7´eren har inden for de seneste år tilkøbt lysproducenten LightYears og startet accessories-virksomheden Objects. På den baggrund er koncernen blevet udvidet med flere end 25 Fritz Hansen flagship-butikker på tre kontinenter.

Vi er meget ærekære på vegne af vores brands. Personligt føler jeg, at brandet er som at sætte min egen underskrift, siger Jacob Holm.

Fritz Hansen kom i foråret ud med et 2016-regnskab, der var det bedste i virksomhedens 145-årige historie, men det får ikke direktøren til at hvile på laurbærrene. Målsætningen er endnu større udbredelse via blandt andet en satsning på nye markeder så forskellige steder som Manila, Bangkok og Teheran.

Læs resten af artiklen og kampagnens andre artikler på kampagnens subsite https://www.business.dk/moderneledelse​

E-paper: http://epaper.infomedia.dk/ledelse-i-den-nye-virkelighed-2017/20171114?s=2&p=10

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *